loading

Lomtalanítás - interjú Hell Krisztinával és Hajdú Péterrel

LOMTALANÍTÁS – kamasztörténetek című színházi nevelési előadásunk idén januárban mutatkozott be nagyközönség előtt. A 15-16 éves korosztálynak szóló, drámafoglalkozással egybekötött produkció két színészével, Hell Krisztinával és Hajdú Péterrel beszélgettünk.
 

Hell Krisztina és Hajdú Péter


Melyek az első benyomások, amelyek az előadással kapcsolatban megfogalmazódnak bennetek?
Hell Krisztina: Tanulságos volt. Sok küzdelem övezte a létrejöttét, de a fiatalokkal folytatott párbeszéd azt mutatja, hogy érdemes volt belevágnunk. Mindenképpen fontosnak tartom, hogy az előadás által felvetett témákról beszélgessünk.
Hajdú Péter: Jól érzem magam benne, jól esik másfajta közegben, másfajta stílusban, idősebb korosztálynak játszani. Színészileg nem okozott nagy nehézséget a szerepformálás. Szeretem váltogatni a figurákat, amelyeket hol két bábbal, hol a saját testemmel kell alakítanom.

Egyik nap mesei figurákat alakítotok óvodás és kisiskolás korosztálynak, másik nap valós emberi helyzetekkel, sorsokkal szembesítitek kamasz nézőiteket. Színészként hogyan élitek meg ezt a feladatot?
Hell Krisztina: Másfajta színészi jelenlétet igényel egy kamaszoknak szóló előadás, mint amikor óvodás, kisiskolás korosztálynak játszunk. Bátrabban, a maguk valóságában mutathattunk meg olyan érzelmeket, mint például az agresszió, a düh.
A játéktér szintén szokatlan számunkra. Az előadást körbeülve nézik a nézők. A fiatalok közelsége annak ellenére, hogy igyekszünk minden egyes alkalommal ugyanúgy játszani, óhatatlanul befolyásol minket. Azt tapasztalom, hogy a szűk tér miatt kezdetben feszengő kamaszok egy idő múltával feloldódnak.
Hajdú Péter: A Lomtalanítás a bábszínház műsortervében különlegesnek számít, nem csak a megcélzott korosztályt illetően. Az a bevett gyakorlat ugyanis, hogy 40-50 előadásból álló szériákat játszunk. Színészként a monotonitással való szembenézés kihívása folyamatos nehézséget jelent ilyenkor. A Lomtalanítás kizökkentett bennünket ebből a fajta rutinból. Jó volt megtapasztalni ezt a különbséget.

Az előadást egy ponton drámamunka szakítja meg, melynek ti is aktív résztvevői, alakítói vagytok.
Hell Krisztina: Igen, nemcsak színészként, hanem drámapedagógusként is jelen kell lennünk. Frontális helyzetben és kiscsoportokban beszélgetünk a gyerekekkel. Ez a fajta munka, mivel soha nem csináltunk ilyet, nagy koncentrációt követel tőlünk, színészektől. Nem egy betanult szöveget mondunk ilyenkor, végig figyelnünk kell a gyerekek reakcióját, amelyre aztán nekünk is megfelelően kell tudnunk reagálni, mindez nagyon fárasztó.
Petivel jól kiegészítjük egymást. A kiscsoportos beszélgetéseket mindketten másképp vezetjük, máshogy közelítjük meg a felvetett témákat. Petinél a beszélgetések csendben, nagyobb elmélyültséggel zajlanak, nálam felszabadultabban, „hangosabban”.
Hajdú Péter: A drámamunka jelentette számomra a legnagyobb kihívást ebben az egész folyamatban. Kaposi László, rendező segítségével készültünk fel rá. Átbeszéltük a gyerekeknek szánt kérdéseket, ha szükséges volt, javítottuk őket. Szükségem volt ezekre a kapaszkodókra, mert egyáltalán nincs gyakorlatom a drámapedagógiában.

Milyenek a visszajelzések az előadással kapcsolatban?
Hell Krisztina: Az előadást megtekintő pedagógusok és a diákok körében pozitív visszajelzésekkel találkozunk. Nagy az érdeklődés az előadás iránt, mely elsősorban azzal magyarázható, hogy Debrecenben szokatlan a fiatalok ilyen jellegű megszólítása. Fokozatosan kell bevonnunk, azt gondolom a diákokat és a pedagógusokat a színházi nevelés műfajába éppen ezért. A Vojtina Bábszínház első ilyen kísérletét a Lomtalanítással azért tartom szerencsésnek, mert egy kevésbé szélsőséges témát dolgoz fel, viszonylag egyszerű drámafoglalkozás kíséretében.
Hajdú Péter: Érdekes volt megtapasztalni, milyen különböző intenzitással vesznek részt a foglalkozáson a kamaszok iskolatípustól, társadalmi helyzettől függően, vagy épp ellenkezőleg. Időnként kellemes meglepetésben volt részem.
Hell Krisztina: Előfordult, hogy olyan osztályok látogattak minket, akikről már az előadás előtt kiderült, hogy a közelmúltban olyan történésekben volt részük, melyek feldolgozásán még nincsenek túl. Lélekben és tudásban igyekeztük felkészíteni magunkat arra, hogyan vezessük a velük való párbeszédet, de tulajdonképpen nem került sor kínos szituációra, a darabra fókuszálva zajlottak a beszélgetések. Más osztályokban sokkal szélsőségesebb reakciók is előfordultak, volt például, aki sírva fakadt.

Milyen kép alakult ki bennetek a kamaszokról?
Hell Krisztina: Érezhető rajtuk egyfajta megfelelési kényszer. Mi tőlünk telhetően, igyekszünk olyan légkört teremteni, amelyben felszabadultnak érezhetik magukat. Csak remélni tudom, hogy a kérdéseinkre tényleg valós válaszokat adnak. Az előadás végén megkérdezzük tőlük például, hogy mit gondolnak, mi lesz a két főszereplő sorsa, hogyan fejeznék be a történetüket. A válaszokat két csoportra lehet osztani, vannak, akik hollywoodi befejezést találnak ki, és vannak, akik végletesen szomorút.
Hajdú Péter: Az mindenképpen meglepő volt számomra, hogy sokkal érettebben gondolkoznak, mint annak idején én ilyen idős koromban, bár lehet, hogy én voltam a kortársaimhoz képest infantilis, nem tudom. Visszatérve a mai kamaszokra, számtalan helyzetben felelősen, rugalmasan gondolkodnak, keresik a kölcsönös megoldásokat. Képesek kívülről látni saját magukat, de egyúttal megértik a szülő nézőpontját is. Tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy mennyire abszurd, idegesítő tud lenni, ahogy olykor egy kamasz viselkedik, ugyanakkor pontosan tudják azt is, hogy ez egy életkori sajátosság.
Hell Krisztina: Érdemes volt megszólítani ezt a korosztályt, a bennünket felkészítő pszichológus is megerősített ebben. Reméljük, hogy a későbbiekben is lesz majd folytatása ennek a fajta munkának egy komplexebb drámafoglalkozással kiegészítve. Mindenképpen szeretném, ha a már meglévő drámatanári tapasztalatainkat tovább gazdagíthatnánk.
 

Hajdú Péter és Hell Krisztina

Publikálva: 2016.03.18.