Ars poetica
Alkotó, erős, szakmailag minőségi utat járó, egymást tisztelettel elfogadó közösség nélkül nem lehet professzionális színházat, bábszínházat működtetni. Társulatunk vallja, hogy a bábszínház közösségéhez kapcsolódnak a nézők is, akik keretbe foglalják mindazt a tartalmi megvalósulást, ami a színpadon megelevenedik.
A bábszínház alkalmas arra, hogy elképzeljünk új világokat, új nézőpontok alapján tekintsünk egymásra és tágítsuk eddigi határainkat. Arra is, hogy törődjünk a jövőnkkel: gyermekeinkért, évtizedek óta hitt értékeinkért még markánsabban vállaljunk felelősséget.
A bábszínház a világfelfedezés határtalanul izgalmas lehetőségét kínálja fel alkotóknak, nézőknek egyaránt. Társulatunk ezt tudva olyan hívószavak mentén alakítja ki évről évre az előadások tartalmait, formanyelvét, esztétikáját, amelyek jövőképet alakítanak, irányt mutatnak egyén és közösség egymásra találásához. Ilyen kulcsszavaink az egyediség, sokszínűség, összművészetiség, elfogadás, nyitottság, öröklődés. A társulat alappillérként tekint a játékosságra, a humorra, a tisztán fogalmazott esztétikai minőségre, a szövegek érvényességére.
Valljuk, hogy a bábművészet híd varázslat és valóság között. Bábosokként szeretnénk a hozzánk betérőkben gondolatokat ébreszteni és érzéseket kelteni arról, hogy világra teremtődésünk, ember voltunk értékei kiapadhatatlanok; meséink, hagyományaink, egyetemes kultúránk formálnak minket; a játékon, a képzeleten keresztül eljuthatunk olyan magaslatokba is, amit remélni sem tudunk addig, amíg meg nem tapasztaljuk.
Nekünk a bábszínház az együttlétezés lehetősége, a kérdezés szabadságának tere, a kreatív kísérletek közege, az örömszerzés kiterjesztett létállapota, az anyag átalakításának végtelen tartománya, játék a jelentések metamorfózisában. A bábjáték varázsa az anyagból formált tárgy megelevenítése során az élet felfedezése.
A Vojtina elsősorban a gyermekkorú közönségnek és közönséggel játszó olyan színház, amelynek társulata tudja, és ezért tevékenyen tesz is, hogy a bábműfaj minden életkort képes megszólítani. Fél évszázada kap kiemelt szerepet a magyar kultúra gyökereiből a jelen emberéhez szóló üzenetek megtalálása, ezek korszerű bábszínházi formában való megmutatása, élménnyé tétele, a kortársi diskurzus megjelenítése a társművészetek alkalmazásával.
A színpadi játékok mellett 1996-ban életre hívtuk az interaktivitásra épülő, bábos eszközöket használó kamaraszínpadot Játszószínház néven. Művészetalapú foglalkozásainkkal a társadalmi integrációt szolgáljuk. A közvetlen, saját élményű, egyéni és személyes kapcsolatokra épülő, a sérülés specifikumait is figyelembe vevő tevékenységrendszer működtetésével az esélyegyenlőséget segítjük. A népszokások hagyományait jelenben tartó foglalkozásaink azt hirdetik, hogy a rítusok azonosságuk, ismétlődésük révén az életet stabilizáló nyugvó pólusok, egymáshoz vezetik az embereket és kötődést, teljességet, közösséget teremtenek.
Az elmúlt évtizedekben megtapasztaltuk, hogy ahány támogatott gyermek, annyi mosoly, annyi élmény, annyi csillogó szempár. Többek között ezért is szeretnénk olyan társadalmat építeni, amely megteremti az öntudattal bíró, saját értékeit ismerő, azokkal tudatosan gazdálkodó, egymással együttműködni képes emberek, kisközösségek láncolatát. Olyan közösséget, akik képesek saját és természeti környezetük érdekeit képviselni, akik ragaszkodnak az értékeikhez, akik szolidárisak a leszakadó rétegekkel és elutasítják a kirekesztést.
Hitünk és tapasztalatunk szerint e gondolatok magvait bábszínházunk a népmesék, legendák, mondák példázataival és az igényes kortárs irodalom és szemlélet tartalmaival ültetheti el a gyermeki lelkekben. Közös felelősségünk, hogy a legkiszolgáltatottabb rétegek is hozzáférhessenek a „doboz”, a kommerszen túli kultúrához.
Művészetközvetítői tevékenységeinkben, színházi nevelési programjainkban hangsúlyozzuk, hogy nem a képességek ereje, hanem használásuk módja, vagyis az értelmesség művészete a legfontosabb.
Küldetésünknek tekintjük a sajátos nevelést igénylő gyermekeket és felnőtteket játékba hívni. A bábjáték nagyszerűségére építve erősítjük a sérült gyermekek ép funkcióit, illetve hatékonyan fejlesztjük a kompenzáló funkciókat.