Gyermek és nyelv
Gyermek és nyelv
Feltöltve 2016. január 3.
Beszélgetés időpontja: 2015. február 23. 18.00 óra
Meghívott vendég: Bódis Zoltán
gyermekirodalom-, mesekutató
Szent József Gimnázium Szakközépiskola és Kollégium - igazgató
„Kiindulópontunk az a hipotézis, hogy az anyanyelv alapvetően meghatározza a nyelv használójának világképét, azt a kulturális hálót, amellyel számára a világ megragadhatóvá válik, sőt az anyanyelv az agyi struktúrák kialakulását is befolyásolja. A humanisztikus pszichológia álláspontja szerint az ember alapvetően önmegvalósításra törekvő lény, s a kisgyermek számára pontosan a nyelvelsajátítás, a nyelvbe való belépés jelenti az emberi lényeg egyik legfőbb megnyilvánulását. A kommunikációs kutatások által javasolt autokommunikáció fogalma a gyermeki nyelvhasználatra is alkalmazható, amennyiben a kommunikáció e fajtájának célja nem - vagy nem elsősorban - az információ továbbadása, hanem a kódrendszer megteremtése…
A kisgyermek nyelvi világát alapvetően már a születés előtti, anyaméhen belüli hangzó tér élménye határozza meg. Ez a hangzó tér ritmikai rendszereket (szívdobogás, légzés), ismétlődő szekvenciákat foglal magába, s ez a születés után is érvényben marad. A nyelv, a beszéd ebben a térben jelenik meg, elsősorban, mint újabb ritmikai és hangzó hatás.”
(Új Forrás, 2005. 5.sz.)